follow

Isteriku 2 Alam-3



Lisa menyeka peluh di dahi. Dia baru saja membantu Pak Ajis mengemaskan kedai runcitnya. Bukan free, berbayar tau. Lisa dengan Pak ajis ni dah kamcing giler. Sebab Pak Ajis ni bapak pada Farid. Kesimpulannya, Lisa memang dah ngam macam gam dengan famili Farid.

“Ni Lisa. Upah untuk kamu. Terima kasih la banyak². Kalau kamu tak ada, mau patah pinggang ayah di buatnya,” ucap Pak Ajis dengan senyuman lebar. Lisa juga menggelarkan Pak Ajis sama yang Farid gunakan.

“Eh, no hallah yah. Lisa dah biasa pun.” beberapa not 50 di capainya. Alhamdulillah. Masyuk aku hari ni!

“Nampaknya kedai ayah pun dah kemas ni. agak-agak tikus pun takut nak buat rumah agaknya,” selorohnya.

Lisa ketawa.

“Ha.. itu jelah. Terima kasih lagi sekali ya!” untuk kesekian kalinya, Pak Ajis mengucap terma kasih untuk Lisa.

“Kasih di terima!” tangan di angkat lalu dia beredar dari situ. Duit tadi di simpan di dalam poket seluar jean lusuhnya. Seluar jean yang pernah abangnya pakai waktu dahulu.

“Uit Senah! Banyak duit! Meh la belanja aku se cawan!”

Tiba-tiba satu suara menyergahnya. Lisa tau siapa gerangan itu. Dia berpaling, kelihatan Farid sedang duduk di bawah pondok berhampiran kedai runcit ayahnya. Di tangan Farid terdapat gitar. Mamat ni tak kerja ke hari ni? bengkel siapa jaga?

“Weh, hang ponteng kerja ka?” sapa Lisa setelah menghampiri Farid.

“Kau ni pelik bin ajaib lah. Kau lupa ya hari ni hari apa?”

Lisa terdiam. Hari ni hari apa?

“Hari ni hari ahad ya? so, kau cutilah? Ewah, ewah. Ingat bengkel kau tu bengkel kerajaan ke?!” Lisa turut melabuhkan punggungnya di sebelah Farid.

Farid tersengih. Namun tak lama kemudian mukanya mengendur. Lama wajah Lisa di tatapnya.

Lisa jadi tak selesa. “Kau demam ke, Rid?”

Pertanyaan Lisa di balas dengan gelengan.

“Beb, aku nak mempersembahkan satu lagu. Lagu yang bagi aku sangat menyentuh hati dah touching giler hingga tangkap lentok. Ikhlas dari hati yang tak berapa suci ini, terima lah....” gitar di petik sekali

Lisa kehairanan. Apesal ayat Farid tetiba skema ni? “Kau dah check-in Hospital Bahgia ke, Rid?”

“Ish! Kau dengar jelah.” Gitarnya di petik, memulakan sebuah lagu yang di nyanyikan oleh Ungu-untukku.

Menatap indahnya senyuman diwajahmu 
Membuat ku terdiam dan terpaku 
Mengerti akan hadirnya cinta terindah 
Saat kau peluk mesra tubuhku 

Banyak kata 
Yang tak mampu kuungkapkan 
Kepada dirimu 

Aku ingin engkau slalu 
Hadir dan temani aku 
Disetiap langkah 
Yang meyakiniku 
Kau tercipta untukku 
Sepanjang hidupku 

Aku ingin engkau slalu 
Hadir dan temani aku 
Disetiap langkah 
Yang meyakiniku 
Kau tercipta untukku 
Meski waktu akan mampu 
Memanggil seluruh ragaku 
Ku ingin kau tau 
Ku slalu milikmu 
Yang mencintaimu 
Sepanjang hidupku 

Aku ingin engkau slalu 
Hadir dan temani aku 
Disetiap langkah 
Yang meyakiniku 
Kau tercipta untukku 
Meski waktu akan mampu 
Memanggil seluruh ragaku 
Ku ingin kau tau 
Kuslalu milikmu 
Yang mencintaimu

Sejurus tamat menyanyi di iringi bunyi gitar itu, wajah Lisa di hadapan di pandangnya. Sedih rasanya apabila mendapat tahu yang abah Lisa menyuruhnya kahwin.

Aku tahu, abah Lisa tu tak berapa suka kat aku. Aku tahu, aku siapa. Sampai abah Lisa tu pandang hina sangat kat aku. Tapi aku tak pernah ajar benda yang buruk pada Lisa. Dia dah macam adik aku. MACAM SAHAJA! Tapi hati aku tak boleh menolak dari menyimpan perasaan terhadap Lisa.

Lisa berdehem apabila perasan yang Farid terus menerus menatap wajahnya.

“Err... sedap lagu kau weh. Boleh buat konsert tu! Aku suka! Kalau buat album kompom laris.” Cadang Lisa.

Farid kerut dahi. “Kau ngigau ke? Lagu ni dah terbitlah. Nak buat album pun dah tak laku lagi,”

Lisa tersengih sambil menggaru kepala. Manalah aku tahu pasal muzik² tu semua.

“Tapi apa-apa pun, memang best la! Aku suka!”

“Kau suka?”

Lisa mengangguk dengan bersungguh-sungguh.

“Tapi mesti kau ingat aku nyanyikan lagu ni saja-saja je kan? Tapi aku betul-betul serius. Bukan untuk saja-saja, bukan untuk buat persembahan semata-mata. Setiap lirik lagu tu menunjukkan perasaan aku pada kau.” Sambung Farid dengan nada serius. Kali ni dia tak berlawak lagi walaupun dia memang jarang hendak serius kalau berhadapan dengan Lisa. Hal perasaan ni beb, mana boleh buat gurau!

Lisa terkedu. Memang dia ingat setiap patah perkataan yang Farid nyanyikan tadi. Tapi ayat-ayat tu untuk pasangan kekasih je. Takkanlah Farid nyanyikan untuk aku sebab... sebab dia sukakan aku?

“Lisa, aku tahu kau anggap aku macam abang kau je memandangkan Malek dah takde lagi. Tapi bagi aku lain. Aku dah try anggap kau sebagai adik aku, tapi tak boleh. Perasaan aku tetap nak sayang kau lebih dari seorang adik dan abang.”

Lisa memaling dari memandang wajah Farid. Entah kenapa hatinya terasa sebak pula mendengar Farid seperti merayu padanya. Jadi selama aku berkepit dengan Farid, rupa-rupanya Farid menyimpan perasaan yang tak sepatutnya seorang abang rasai.

“Bila kau cerita pasal abah kau nak kahwinkan kau semalam, aku macam tak percaya. Aku agak mesti abah kau taknak kau berkawan dengan aku lagi. Yelah, abah kaukan memang dari dulu tak berkenan ngan aku. aku belajar pun tak tinggi mana, setakat SPM je....” Farid merendah diri.

“Rid, apa kau merepek ni? abah aku suka kaulah. Kalau tak dari dulu lagi dia dah halang dari kita berkawan tau. Aku dengan kau pun dah macam satu famili.” Lisa meningkah hujah Farid. Pada hakikatnya, memang dia tahu yang abahnya tidak gemar dia berkawan dengan orang yang takde matlamat seperti Farid.

Farid tersenyum sinis.

“Tak payahlah kau nak coverline balik lisa. Aku tak bodoh walaupun belajar tak tinggi mana. Cara layanan abah kau, muka abah kau pun aku dah boleh agak.” Farid menunduk. Gitar di tangan di petik perlahan. bila di pikir balik, kali pertama dia memainkan gitar untuk seorang perempuan. Walaupun perempuan di hadapannya takde rupa perempuan sangat.

Lisa memandang Farid dengan rasa simpati. Kenapalah abah tak suka Faris? Bukannya Farid pernah mengkhianati kehormatan aku pun. Farid sama jugak manusia, macam abah jugak. Tapi abah pulak yang over sangat.

“Lisa, kalau aku kata aku sayang kau lebih dari segala-galanya, kau percaya tak?” tiba-tiba soalan itu terpacul dari mulut Farid.

Mata sepet Lisa membulat saat mendengar soalan itu. Lidah jadi kelu. Tak tahu apa yang harus dia balas. Takkan aku nak balas perasaan dia, sedangkan takde sekelumit pun perasaan cinta sebagai kekasih aku pada Farid.

“Aku... err...” Lisa cuba mencari idea. Farid masih setia menunggu.

Akhirnya Lisa mengeluh. Dia harus berterus-terang. Biarlah semuanya selesai sebelum dia menjadi isteri orang nanti.

“Rid, kalau kau nak aku jawab aku terima perasaan kau, aku memang tak boleh. Kau pun tahukan, aku memang dah anggap kau sebagai abang. Aku cintakan kau, tapi sebagai abang. Aku sayang kau, tapi sebagai bestfriend. Tak lebih dari tu.”

Farid memalingkan mukanya. Nafas dalam di tarik.

“Ya, aku tau. Aku memang dah agak ayat tu yang akan keluar. Aku kena sedar diri yang selama ni aku tak layak mencintai seseorang. Aku tahu aku memang tak layak langsung pun...”

“Rid, kau jangan cakap macam tu. Kecik hati aku dengarnya. Kau tak teruk langsunglah. Kau ada rupa, hidung mancung, pipi takdelah tersorong sangat. Cuma.... kau tu je, selekeh sangat. Sememeh! Awek kat pekan nak ngorat pun kena pikir 25 kali. Was-was nak ayat kau, sebab pakaian kau ni,” dalam menegur, sempat lagi Lisa bergurau. Memang teruk pun pakaian Farid ni. tahulah kerja bengkel. Tapi takkanlah nak keluar mana-mana pun perlu ada tompok-tompok hitam. Dalam erti kata lain, minyak hitam.

Hati Farid tercuit sedikit dengan gurauan Lisa.

“Kau kalau nak kritik, sampai lubang cacing kau komen!” rambut pendek Lisa di usap kasar. Persis gaya seperti abang bergurau dengan adiknya.

Lisa terharu dengan tindakan spontan Farid tadi, “Rid, kau buat aku macam tu tadi, tiba-tiba aku teringat dekat abang aku. kalau aku buat gurau sikit, dia selalu usap kepala aku macam tu. Aku rindu sangat kat abang aku,” Lisa menyeka air mata yang masih belum menurun di pipi. Dia memang sensitif tiap kali kisah abangnya dibuka.

Farid jadi serba-salah.

“Lisa, aku mintak maaf ek. Tapi kalau kau nak aku buat hari-hari pun, aku tak kisah. Mungkin dengan cara tu boleh tukar perasaan aku dari cinta pada sayang seorang abang,” Cadang Farid dengan wajah ceria. Dia memang berharap suatu hari nanti perasaannya akan beralih arah memandangkan tak lama lagi Lisa akan menjadi hak orang lain.

Wajah yang mendur bertukar cerah. Lisa tersenyum lebar mendengar cadangan itu. Comel je mukanya.

“Betul ke beb? Wahh... kaulah abang aku yang aku sayang! Kalau kau muhrim dengan aku, dah lama aku peluk kau ketat-ketat! Hehe...” Lisa ketawa senang. Dan Farid juga senang hati apabila melihat wajah Lisa kembali ceria.

Tak apalah. Kalau memang dah ditakdirkan aku bukan untuk dia, aku redha. Jika tertulis aku jodoh dengannya, aku gembira. 


0 Comments:

Post a Comment



<< home ?

Older Post | Newer Post