follow

Isteriku 2 Alam-10

Adnan memisat-misat matanya dengan tangan kiri. Arghh.. taik mata menumpang pulak. Niat ingin menggosok mata terbantut apabila tangan kanannya seperti di sekat oleh sesuatu. Dalam mamai, dia masih mencuba untuk menggerakkan tangannya. Ish, batu apa yang tindih kat tangan aku ni. dalam kepayahan, dia cuba mengfokuskan matanya pada ‘batu’ itu.



Adnan terpana seketika. Berdetak-detuk jatungnya saat terpandang Lisa yang sudah di buai mimpi. Sungguh dekat, malah sangat hampir wajah itu dengan tubuhnya. Lisa tidur serupa macam baby. Lisa tidur gigit jari. Dia baru tahu begitu rupanya dia tidur. Tapi nasib baik malam ni Lisa tidur tak lasak. Semalam termasuklah hari sebelumnya, dia dipaksa tidur di sofa. Wajah polos ketika tidur itu di tilik.

“Kenapa kau?” soal Adnan perlahan. Rambut pendek Lisa di usap perlahan.

Ubun-ubun Lisa di kucup. Dia tak tahu kenapa dia jadi seorang suami mithali pulak malam itu. Tetapi dia merasa seperti bunga-bunga bahagia sedang menari di hadapannya. Dayang Marlisa. Apa ada kat kau sampai aku jadi macam ni? Aku tak cintakan kau, tapi kenapa aku rasa macam aku cintakan kau dan kenapa aku dah jadi macam ni?! Ahh.. aku dah giler!!!

Adnan menggeleng-geleng. Lantas jam dirak sebelak katil di capai. Baru pukul 5 pagi. Tadi dia tidur lambat kerana menuggu Lisa tidur. Dia tahu Lisa pasti akan menyuruhnya tidur di sofa lagi. Dan dia tak sanggup untuk mendera tulang belakangnya. Lisa yang sedang tidur dengan nyenyak di pandang seketika. Lalu di bawanya ke dalam pelukan. Lisa menggerakkan sedikit tubuhnya dan Adnan makin mengeratkan pelukan itu. Untuk pertama kalinya, malam ni dia tidur berbantal peluk. Urhh.... bahagianya! Sekejap saja Adnan sudah di buai mimpi di iringi sebuah senyuman.

***

Mata kuyu Lisa menjadi bulat tiba-tiba. Terkejut beruk dia apabila buka-buka mata je, wajah Adnan yang di tayang terlebih dahulu. Tindakan drastik, Lisa terus menolak tubuh Adnan dengan sekuat tenaga.

“Apehal kau ni? tidur jelah!” Adnan berkata dalam suara malas. Tanpa sedar dia mengeratkan pelukan itu.

Lisa terkaku sebentar. Ya Allah. Aku tak boleh nafas dah ni!

“Anan!!” panggil Lisa dalam geram. Suaranya sedikit terbenam kerana mukanya di sembam pada dada Adnan dalam terpaksa.

Tiada respon yang di terima. Lisa geram. Dia cuba untuk mengeluarkan tangan yang tersepit dalam pelukan. Setelah itu, pipi Adnan di tarik sekuat mungkin. Ha ha... padan muka!

“Aarghhh! Woit, sakitlah!” Adnan melepaskan pelukan lalu kedua-dua belah pipi di usap-usap.

“Padan muka! Aniaya aku lagi!” pantas Lisa bangun dari baring dan segera masuk ke dalam bilik air. Rasa malu menebal saat itu. Dia terjaga pun gara-gara azan subuh dari masjid.

Adnan menyandar pada kepala katil. Sakitnya! Kuat betul cubit. Nasib tak tembam. Dalam mengusap pipi, terbit senyuman nakal pada bibirnya. Sekali tidur kena peluk, lepas ni mesti kau ketagih. He he....

***

“Mama, papa, hari ni Lisa balik rumah abah.” Beritahu Lisa. Tika itu semua penghuni rumah sedang menikmati sarapan. Adnan di sebelah tidak di pandang. Malah sejak keluar dari blik mandi untuk solat subuh tadi, Lisa langsung tak tegur dia.

“Balik rumah abah? Pukul berapa?” Datin Fatehah berhenti menyuap. Dia menumpukan perhatian pada Lisa.

“Emm.. petang karang kot. Lepas zohor...”ujar Lisa.

Datin Fatehah mengangguk. “Adnan ikut sekalikan?” soal Dato’ Fahami pula.

Lisa terdiam. Adnan di kerling sesaat. Kemudian wajah Dato’ Fahami dipandang. Teragak-agak Lisa tersenyum. Senyum ada dua maksud. Adnan ikut, atau tak. Pikir-pikirlah sendiri!

Adnan terus menyuap mee goreng ke dalam mulut. dia perasan sejak tadi lagi Lisa tidak bercakap dengannya. Malah nak tentang mata pun tak berani. Ish, ni baru buat sikit dah lari. Kalau aku buat lebih dari biasa, mahu lari masuk Siam kut. Entah-entah mintak cerai. Perlahan-lahan Adnan menggeleng.

“Anan!”

“Hah?”Adnan terkejut lalu wajah mamanya di tatap.

Datin Fatehah kerut kening. Wajah suaminya di pandang. “Kamu tak ikut?”

Giliran Adnan pula mengerutkan kening, “Ikut ke mana?”

Datin Fatehah menggeleng-geleng, “Kamu ikut Lisa sekali ke nanti?”

Adnan terdiam. Ikut kemana? Ha.. Adnan baru teringat. “Arr.. ikut kut.”

Datin Fatehah mengangguk. “Nanti nak pergi bawaklah sikit makanan. Ha.. semalam jiran ada bagi durian 2 plastik. Seplastik bawak balik ya? kat rumah ni pun bukannya makan sangat buah tu.” Saran Datin Fatehah.

Lisa yang mendengar menggangguk seraya tersenyum. Lagi sekali Adnan di sebelah di kerling. Jika di lihat sekali, terserlah kekakuan pasangan suami isteri ini. Datin Fatehah dan suaminya perasan akan keadaan itu. Biarlah, mungkin masih dalam proses mengenal hati budi masing-masing.

***

Lisa sibuk mengemas baju untuk dimasukkan ke dalam beg baju. ‘Cik-cik’ terpaksa di sorok-sorok untuk di masukkan sekali, malu jika Adnan ternampak. Waktu itu Adnan turut berada dalam bilik.

Setelah selesai mengemas, dia duduk di luar beranda. Nafas ditarik dalam. Kemudian dilepaskan.

Tiba-tiba wajah Farid terlayar di kotak fikiran. Lantas dia bangkit dan telefon bimbitnya dicapai. Mana tahu kut-kut Farid sudah membalas mesejnya malam tadi. Dan..... Yezz! Farid dah reply!

+ Sory, lmbt bls. Aku x buat apa2. Cuma tgah rawat hati yg terluka. Hehe... kau rindu aku, balik la sini.

Lisa tersenyum lebar membaca mesej itu. Poyo! Rawat hati konon! Lisa meniarap di atas katil. Lalu badan telefon itu di tekan-tekan.

-Poyo! Rawat hatilah sgt! Aku mmg nak balik kampung. Rindu nak sekeh kepala hotak ko. Mak ngan ayah sihat? Abah sihat? Motor aku macam mana?

+Ohh... nak balik? Baguslah. Ko rindu aq, aq rindu ko. Ni baru mcm swet kapel! Mak ngan ayah sihat. Abah pun. Motor ko, aq x tau. Ada ko suh aq jage moto ko? Bile mase?

-Apa? swet kapel? Yakkss! Aq dah kawin la nyet! Mmg la aq x suh ko jge moto aq tu, tpi paham2 jelar. Tu baby aku tau. Aq syg dia. Aq tatang dye bagai minyak yg penuh...

+Belahla ko! Mmgla ko tatang dgn minyak. Xkan dgn angin kut. Ckp psal baby, cept2 buat baby tau! Hahax

-Hello pakcik? Igt senang ke? Klo buat anak macm beli ptung kat Giant, dh lme aku buat. 

+Perghh... klo sng mcm beli patung, bes jgak. 

- Udahlah. layan ko jd senget otak aku. Weh, sat gi mesej lgi. Aku de hal nk buat la.. bai!

+alar.. nk lyn suami la tu. K k. Jumpa karang...

Tersengih Lisa membaca mesej terakhir dari Farid. Layan suami? Pleasee lah..... Lisa mencebik sedikit.
Adnan yang sedang membaca majalah di sofa itu di pandang. Kepala ditopangkan dengan tangan kiri. Lisa baring mengiring sambil memerhati Adnan. Kisah pagi tadi di luputkan dari ingatan. Sampai bila nak diam terus tanpa bertegur sapa. Di laknat malaikat pula sebab menderhaka suami.

“Weh!” tegur Lisa. Namun Adnan masih dengan majalahnya.

“Anan!” nama di panggil.

Adnan menutup majalah kasar. “Apehalnya kau ni! Anan.. Anan..”

Lisa tersengih. “Marah ke cik abang? Sorylah.” Lisa meminta maaf.

“Tak marah. Suka!” Lisa di jeling. Dia jadi marah tiba-tiba. Dalam masa yang sama, dia curious. Kenapa Lisa hapy semacam bila tengah berSMS? Chatting dengan siapa?

Lisa duduk bersila. “Kau seyes ke nak ikut aku balik ni?” tanya Lisa meminta kepastian. Mana tahu yang cakap tadi tu sekadar hendak menyedapkan hati mama dengan papa je.

“Entah!” sepatah Adnan berkata.

Lisa kerut kening. “Entah kau cakap? Eeii.. kau cakap la betol-betol. Kalau tak aku amik teksi je. Taklah susahkan kau nanti..”

Adnan memandang Lisa. “Apa yang best sangat kat rumah kau tu? Ada apa-apa ke sampai tak menyaba-nyaba ni?” syak Adnan.

Lisa sedikit tercengang. “Apa kau cakap ni? aku balik nak jumpa abah akulah. Dahlah, kau tak mahu ikut sudahlah.” Putusnya. Lalu segera keluar dari bilik dengan perasaan geram. Taknak ikut tak payahlah sampai nak syak bukan-bukan pulak!

Adnan memandang Lisa dari belakang hinggalah Lisa hilang di balik pintu. Setelah itu dia bangkit dan menghampiri katil. Telefon bimbit Nokia 1202 Lisa di capai. Adnan mencebik. Henset Cikai!

Di tekan-tekannya telefon Nokia itu. Ada sesuatu yang membuat dia tertanya-tanya dan dia harus cari tahu apa itu. inbox ditekan. Tertera nama ‘Abang’. Hampir kesemua mesej dalam inbox itu tertulis nama ‘abang’. Abang? Bukan abang dia dah meninggal ke? Adnan panas hati tiba-tiba. Mulalah dia berprasangka buruk terhadap Lisa. Salah-satu mesej di buka.

+ Ohh... nak balik? Baguslah. Ko rindu aq, aq rindu ko. Ni baru mcm swet kapel! Mak ngan abah sihat. Motor ko, aq x tau. Ada ko suh aq jage moto ko? Bile mase?

Swet kapel? Diorang kapel? Siapa ‘Abang’? rindu? Aik.... rindu kat bini aku nampak. Adnan membuka mesej yang lain pula. Mesej yang paling atas. Mungkin mesej terakhir tadi.

+alar.. nk lyn suami la tu. K k. Jumpa karang...

Ohhh... nak jumpa ya? balik rumah abah konon. Padehal, nak jumpa ‘abang’ ni. Tak boleh jadi. Nampaknya aku kena juga ikut minah tu balik.

“Anan! Turun! Mama panggil makan!” jerit Lisa dari luar bilik. Serta-merta telefon bimbit Lisa di campak pada katil

Fuhh... Adnan tarik nafas lega. Nasib baik tak kantoi. Dia memutuskan untuk mengikut Lisa pulang nanti. Lantaklah apa nak dia fikir, yang penting dia harus tau siapa ‘abang’ tu.

Sebelum keluar dari bilik, dia mendail nombornya pada telefon bimbit Lisa. Apabila Blackberry berbunyi tanda ada panggilan, Adnan terus mencapainya. Lalu nombor Lisa di simpan dengan nama ‘Minah Gorila’. Adnan tersenyum tepi.

0 Comments:

Post a Comment



<< home ?

Older Post | Newer Post