follow

Isteriku 2 Alam-6



Pagi ni, Lisa menemani abahnya ke pasar. Ikan di peti sudah ais licin, jadi kenalah isi balik. Sayur juga turut di belinya. Pasar yang sesak lagi hanyir melemaskan Lisa walaupun dia dah lali sebenarnya dengan keadaan ni.

Sewaktu Lisa berjalan, tiba-tiba dia terlanggar seseorang. Eh, tak pasti siapa langgar siapa. Tapi orang yang berlaga dengannya ialah seorang perempuan.

“Woit! Takde mata ke?” perempuan yang langgar Lisa menyergah dengan nada suara tahap lubang telinga boleh pecah.

Lisa ketap bibir. langsung tak beradab betul!

“Sorry. Mata tertinggal dekat rumah. Lupa pulak nak bawak. Takpe, besok lusa saya amik ya!” sejurus itu, Lisa meninggalkan perempuan tadi. Idris pula telah berjalan lebih 2 meter jarak darinya. Pakaian vogue habis. Tapi kalau takat nak buat free show kat sini, baik tak payah. Apek tua je yang terliur menengoknya. Baru dua langkah Lisa berjalan, tiba-tiba lengannya di rentap dari belakang. Lisa tahu siapa yang buat. Dan ini sudah lebih!

“Oit.. dah buat salah tak reti-reti ke nak mintak maaf?” tengking perempuan itu masih mahu memanjangkan sketsa dingin.

Lisa membeliakkan matanya. “Kau ada sound-troble ke makcik? Dari awal lagi aku dah cakap, ‘sorry’. kau nak aku cakap lagi? Okey, aku minta maaf jika terkasar bahasa, terguris hati saudari. Maaf zahir dan batin.” Kemudian Lisa melangkah pergi, namun lagi sekali di sekat apabila dirinya di panggil. Hish, apa kes lagi ni!


“Kau nak apa lagi hah makcik? Sekali aku debik....” ayat Lisa tergantung. Tangannya yang mahu di angkat terhenti. Melopong dia apabila terpandangkan wajah seseorang di hadapannya . Wajah yang persis cina itu kelihatan kelat. Apa pulak masalah dia kali ni? Perempuan tadi yang berdiri di sebelahnya tersenyum sinis. Lisa langsung tak tahu apa hubung kait antara orang tua di hadapannya dengan perempuan itu. Yang dia fikir sekarang, dia nak balik!

***

“Jemput minum Kak Rina.” Pelawa Idris. Lisa yang menatang dulang air itu terus beredar ke dapur. Malas mahu menghadap dua beranak itu.

Terkejut jugak dia tadi apabila mendapat tahu perempuan yang berlanggar dengannya tadi ialah Luna Maizura, sepupunya serta anak pada Mak Long. Sepanjang dia hidup, baru tadilah dia bertemu mata dengan sepupunya. Selalunya kalau singgah ke rumah, Mak Long dengan Pak Longnya saja. Itupun macam terpaksa.

“Takpe. Aku dah minum kat rumah tadi.” Dingin Zarina membalas. Anaknya yang di sebelah dari tadi sibuk mengipas dengan tangan. Alar... rumah buruk macam ni sentiasa je panas. Sebab tu dia pun jarang singgah. Nak-nak lagi bila-bila masa je rumah ni ‘selamat-jalan’.

Lisa yang terdengar mencebik. Eleh, dah minum kat rumah konon. Ingat aku tak tahu. sepanjang korang datang rumah, berapa kali je kau penah jamah atau minum makanan yang aku dan abah buat. Macamlah kami ni hina sangat.

Idris tersenyum hambar.

“Akak, sebenarnya saya ada benda nak cakap. Saya harap akak sudi hadir.” Berhati-hati Idris bersuara. Walaupun Idris muda setahun dari Zarina, namun dia tetap menggelarnya ‘kakak’ memandangkan pangkat Zarina padanya ialah kakak ipar.

“Apa kenduri pulak yang kau nak buat kali ni?” soal Zarina. Masih dengan rentak suara yang dingin.

“Awal bulan depan, Lisa akan bertunang dan nikah seretak. Sebagai ibu saudara Lisa, saya harap akak merestui niat suci saya ni.”

Dan seperti yang di jangka, Zarina dan Luna terperanjat mendengarnya. Luna ternganga, Zarina terbeliak.

“Lisa nak kahwin? Macam mana pulak budak tak serupa perempuan tu ada orang minat?” Zarina tak puas hati. Dia mengagak seperti ada yang tak kena. Anaknya yang persis gadis melayu (kononnya) pun takde pasangan hidup lagi. Inikan pula budak tomboi tu.

Lisa di dapur menahan geram. Gamak-gamaklah makcik oi! Nak kutuk aku pun cubalah guna ayat yang chanteek sikit. Aku rasa nak je ganyang-ganyang mulut orang tua tu dengan cili boh.

Idris tersenyum, “Allahkan Maha Kuasa, kak. Minat ke, suka ke, semua tukan kehendak Allah. Bukan paras rupa yang menjadi ukuran. Kalau sudah jodohnya, nak buat macam mana lagi. Kan?” Tenang Idris membalas.

Zarina mengetap bibir. terasa kata-kata Idris bebrbaur sindirian. Luna di sebelah sudah tidak tahan lagi. Dah la rumah panas macam oven. Hati pun nak di panggangnya sekali.

“Dahlah mami. Luna nak balik. Luna tak tahan duduk kat rumah ni. Panas. Macam oven. Hish!” sejurus itu Luna bergegas keluar sambil menghentak kaki. Nasib baik rumah masih kuat, kalau tak dah lama runtuh dek hentaman kaki  gergasi betina tu.

“Idris, aku balik dululah. Budak tu dah lama duduk oversea, balik Malaysia jadi tak selesalah.” Sebelum beredar, Zarina sempat lagi meng‘coverline’ keadaan.

Lagi sekali Idris tersenyum. “Takpe kak. Saya paham.”

Kemudian Zarina serta anaknya memboloskan diri ke dalam kereta. Beberapa saat saja kereta Waja itu hilang dari pandangan. Idris tarik nafas lega. Akhirnya niat untuk menyatukan Lisa sampai juga ke pengetahuan Zarina walaupun dia tidak mendengar kata setuju dari mulut Zarina. Memang niatnya untuk memberitahu Zarina memandangkan dia adalah ibu saudara Lisa.

Walaupun dingin layanan yang di terima, Idris tetap ikhlas melayan kerenahnya. Zarina tidak sukakan Idris, kerana dia menganggap Idris ni pembawa malang berikutan pemergian adik bongsunya, Zamilah. Lisa juga terkena tempiasnya, kerana pemergian Malek.

***

“Hah Lisa! Kamu nak pergi mana tu?” sapa Idris. Gerak-geri Lisa di perhatinya.

“Takde mana-mana. Nak jumpa Farid je...”

“Lagi-lagi budak tu. Macam dah takde orang lain nak di jumpanya!” pintas Idris.

Lisa merengus, “Habis, Lisa nak jumpa siapa lagi? Nak jumpa ketua kampung? Polis? Bomba?” Idris di jeling. Sejak pertelingkahannya tentang paksaan Idris ingin mengahwininya, hubungan Lisa dan abahnya makin dingin.

Idris ketap bibir. Terasa tersindir dengan kata-kata Lisa.

“Dahlah yah. Benci macam mana pun abah kat Farid, dia tetap kawan Lisa. Dia dah macam abang Lisa pun. walaupun tak boleh gantikan Malek.” Perlahan nadanya berbicara. Motor X5 di hidupkan enjinnya.

“Pergi dulu...” Lisa minta izin. Dia mengalah. Tak apalah jika itu pendirian abah. Aku dah tak kuasa nak layan. Tak baik berkasar dengan orang tua. Aku percaya, apa jua yang abah buat pasti ada baiknya. Aku yakin perkahwinan atas restu orang tua, InsyaAllah boleh bahagia. Aku yakin dengan Qada' dan Qadar.

Idris termenung di depan pintu. Bayang Lisa telah lama hilang. Kata-kata Lisa tadi bermain-main di mindanya. Dia seperti tersedar. Tersentuh dia apabila Lisa menganggap Farid seperti abangnya. Jika Lisa menganggap Farid abangnya, kenapa aku tak boleh anggap Farid tu anak aku jugak? Apa gunalah aku benci budak tu. Benci sampai mati pun Lisa tetap berkawan jugak dengan Farid walaupun Lisa sudah berumah tangga.

***

Lisa kehairanan. Motor yang sudah di matikan di hidupkan semula. Tempat yang ingin di tuju ialah rumah Farid.

“Assalamualaikum..” salam di beri setelah tiba di halaman rumah Farid. Dia terus berjalan masuk ke dalam rumah. Mungkin tak dengar kut.

“Woi... apa masuk rumah tak minta izin ni?” sapaan dari Farid mengejutkan Lisa. Farid yang duduk di tangga di pandang.

“Laa.. kat sini rupanya kau! Apesal tak bukak bengkel hari ni?” soalnya. Wajah lemah Farid di pandang. Ni apesal pulak ni? Siap bertampal koyok bagai lagi.

“Kau buta ke? Tak nampak aku berendam dengan koyok ni semua? Aku demamlah!” balas Farid. Dia hanya berkain pelikat dengan badan di sarungkan baju sejuk.

“Wohh.. baru tau aku kalau demam kena rendam dengan koyok. Tapi apesal muka kau tak serupa orang dah mandi? Tu... air liur fresh lagi kat mulut. Hush... tak senonohnya!” Lisa menepuk lengan Faris supaya ke tepi sedikit. Lalu dia duduk di sebelah Farid di tangga rumah.

Farid menyentuh bibirnya. Kemudian di sapu. “Takde pun. Kau tipu aku ya!” lalu kepala Lisa di tunjalnya. Pecah ketawa Lisa jadinya.

“Kau demam, apesal tak kasi Jiman yang jaga bengkel tu? Apelah, dah ada orang bawahan pun taknak pakai. Kalau aku dah ada Jiman tu, sebulan tak datang bengkel pun aku tak kisah tau!”

Farid menggeleng. “Tu kau. Aku tak boleh. Aku tak yakin lagi yang Jiman tu boleh handle sensorang bengkel tu. Takut jadi tsunami pulak.”

Lisa kerut kening, “Dah berapa tahun Jiman kerja dengan kau? Sejak kau bukak bengkelkan? Takkan itu pun kau masih tak percayakan dia? Dia punya baik setia je kat kau.”

Farid diam. Tak kisah apa orang nak kata. Tapi dia memang tak sedia nak bagi orang lain handle bengkel tu tanpa dia. Dia tak yakin orang luar boleh uruskan. Penat lelah dia membuka bengkel yang satu-satunya ada di kampung itu. Bagaimana jika bengkelnya jatuh pada tangan yang bukan kepercayaan Farid? Mungkin hancus jadinya. Padahal di situlah tempat dia mencari sesuap nasi.

“Kau apa hajat mai sini? Boringlah tu!” Farid mencebir.

Lisa tersengih kerang busuk, “Pandai kau teka!” Farid sudah agak. Memang tu jelar kerjanya. Mengharapkan duit bapak jelar.

Lisa termenung. Melihat perkarangan rumah Farid menyejukkan hatinya. Banyak jenis bunga ada. Kiri kanan ada je bunga yang berwarna-warni. Macam menyua tetamu hadir je gayanya.

Dalam melayan perasaan, tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Dan dia hendak menguji dirinya dengan menjadikan Farid sebagai bahan ujian.

“Fariiiidd....” lembut nada Lisa menggoda Farid.

Farid yang tersengguk-sengguk terus terjaga. Demam-demam ni dia memang ngantuk je sepanjang masa. Kalau boleh 24jam dia nak tidur.

“Apa?”

“Farid. Pandanglah aku!” manja saja Lisa meminta. Mata sengaja di kerdipkan. Muka di buat sehabis comel.

Farid menurut. Melihat gaya Lisa, dia jadi berdebar. Apesal aku rasa minah ni sakit ya? Dia ni saje jelah. Tak tahu ke aku memang cair tengok muka dia ni. boleh buat aku jatuh cinta lagi sekali tau!

“Kau... kau apehal minah?” Farid gelisah. Makin tak keruan dia apabila Lisa menyentuh lembut lengannya. Dahlah aku sakit ni. Layan minah ni terus masuk hospital aku di buatnya.

“Lisa... istighfar Lisa. Kau sedar tak apa kau buat ni?” Faris cuba menghentikan Lisa dari terus menerus menggodanya. Sejujurnya, dia suka Lisa buat gaya seperti itu. Tapi dia cuba mengendahkan perasaannya. Diakan sekarang sedang menjalani misi merawat hati gara-gara cinta di tolak.

Lisa menyentuh lembut lengan Farid. Di usap-usapnya. Dia hendak tergelak melihat muka cuak Farid. Tapi di tahan. Dia Cuma mahu pastikan sesuatu. Kemudian dia terhenti dari menggoda Farid. Habis bantai di gelaknya si Farid tu. Lawak tak tahan.

Farid tersedar. Tak guna! Kurang hasam betul adik sorang ni. nak ‘bang’ aku rupanya! Terus kepala Lisa di sekeh. Namun Lisa masih dengan gelaknya.

“Apesal kau beb? Muka cuak habis? Aku saje je la. Nak uji diri aku ni. tapi best jugak tengok muka kau macam tu. Bukan selalu nampak.” Lisa kembali sambung ketawa. Farid tersenyum. Lalu dia juga turut tergelak.

“Kau nak uji diri? Untuk apa?” soal Farid sesudah habis ketawa. Semput dia kerana terpaksa gelak dalam sakit-sakit ni.

Lisa tersenyum. “Entahlah. Aku pun tak tahu kenapa.”

Farid menyekeh kepala Lisa lagi sekali.

“Ya, ya! aku cakap. Sakitlah weh, akukan adik kau! Macam ni kau layan aku ya..”

Farid mencebik.

“sebenarnya aku nak uji perasaan aku bila berhadapan dengan orang lelaki.”

“Hah? Sebab itu je?”

Lisa mengangguk.

“Hari tu bakal laki aku ada datang rumah. Lepas tu adalah dalam satu keadaan ni, aku jadi gabra semacam tau. Waktu dia pegang aku, aku dah rasa lain macam. Rasa berdebar je. Tangan jadi sejuk. Lepas tu aku rasa macam nak terbang melayang ke awan. Tapi bila dengan kau, aku takde feeling apa-apa. Aku rasa biasa je. Macam perempuan pegang perempuan.” Panjang lebar Lisa menjelaskan.
Faris memandang Lisa dari tepi. Kau takde feeling dekat aku, tapi cara kau goda aku tadi dah cukup menggoyahkan iman aku tau!

“Kau tau tak apa punca aku jadi macam ni?” soal Lisa memandang Farid.

Farid melarikan matanya apabila Lisa menoleh. Kemudian mengangkat bahunya.

“Tapi aku rasa kau dah jatuh cinta kut. Sebab macam aku, aku berdebar bila kau try nak goda aku tadi. Jadi kes kau, hampir sama macam aku la.”

Lisa pantas menggeleng. “Wooohoo... kau dah melalut tu Rid. Baru hari tu aku jumpa dia. Takkan dah fall-in-love kut. Gamak-gamak la bro. Kau jatuh cinta dekat aku pun sebab aku hari-hari berkepit dengan kaukan? Jadi tak heranlah. Tapi aku jumpa dia baru pestime(firstime). Takkan dah jatuh kut.” Lisa mengusap-ngusap dagunya.

Farid hanya membisu. Dia takde jawapan untuk kekeliruan Lisa. Dia cuma cakap apa yang dia tahu. Tapi dia pernah dengar, ‘cinta hadir tanpa kita sedari’. Adakah keadaan Lisa boleh di samakan dengan propaganda tu?

0 Comments:

Post a Comment



<< home ?

Older Post | Newer Post