follow

Tomboi as Bodyguard III

Aku menghirup udara segar pada pagi ni. Dengan berdiri tegak di luar KLIA ni, sudah cukup untuk orang anggap aku ni orang giler. Kalau bukan ni tempat awam, dah lama aku jerit FREEDOM. Sebab aku dah habis studi setelah 3 tahun bertungkus-lumus demi kejayaan yang aku idamkan.

Kepulangan aku ke Kuala Lumpur hari ni dengan wajah baru. Sebelum ni aku pakai kemeja dengan seluar slack, tak pun baju-baju yang selalu orang laki-laki pakai. Tapi hari ni, aku dah ubah ketrampilan. Sepasang baju kurung tersarung pada tubuh dengan tudung yang sama warna.

“Husna?” tiba-tiba aku di sapa oleh seorang lelaki. Ternganga mulut aku memandang lelaki yang segak berdiri di hadapan.

“Husnakan?” tanyanya dengan senyuman lebar seraya membuka cermin mata hitamnya.
Aku diam. Alamak... aku belum ready lagi nak tunjuk muka kat dialah!

“Eh... taklah. Encik ni siapa? Encik dah salah orang ni.” segera aku berlalu meninggalkannya. Ya Allah, kalau dia tu muhrim dengan aku, dah lama aku serang dia. Cium dia, peluk dia. Allah je yang tahu betapa aku rindu dengan Azri tu. Suara dia tu, memang aku tak boleh lupakan.

“Husna dah lupakan saya ke?” sayu sekali suaranya. Aku berhenti melangkah. Aduhh... dia dah salah paham pulak.

“Err... eh! Ni Azri ye? Majikan saya 3 tahun lepas tukan? Sorrylah... ingatkan siapa tadi. So.. Bos apa khabar? Sihat? Tapi kenapa makin kurus ek?” bertalu-talu soalan aku berikan.

Wajah Azri bertukar serius. “Jom, ikut saya.” Arahnya dengan suara tegas. Aku pandang Azri yang sedang masuk ke dalam kereta Porsche-nya. Pergh! Akhirnya tercapai jugak aku nak naik kereta canggih ni. Punyalah dah lama aku teringin nak naik kereta ni, akhirnya dapat jugak. Tabik springlah kat bos ni. macam tau-tau je.

“Husna sihat?” soalnya sambil memandu kereta sport warna merah itu.

“Er.. Sihat, sihat! Terlebih sihat. Bos sihat?” dia tersenyum seraya mengangguk.

“Husna tau, masa saya sampai tadi macam tak percaya yang pakai baju kurung ni tomboi yang pernah jadi bodyguard saya dulu. You know, I like the changes you nowadays.” Pujinya ikhlas.
Aku hanya diam. Dalam hati, berbunga-bunga!

“Err.. mana bos tau yang saya balik hari ni?” aku pandang sebelah. Azri pula membalas pandangan aku, kemudian matanya turun ke tangan aku.

“Husna dah ada orang lain ke?”

“Hah? Orang lain?” Azri mengangguk.

“Tu... saya tak nampak pun cincin kat jari Husna.” Riak muka Azri merudum.
Aku diam. Mencari-cari ayat yang sesuai.

“Saya tak pakai cincin tu....” Aku tunduk membelek jari yang kosong.

Serta-merta kereta yang di pandu tadi berhenti “Why? Still not ready yet, huh? Sayang... sayang tau tak betapa saya terseksa menunggu jawapan dari mulut Husna sendiri? Saya hampir give-up, tapi selagi saya tak dengar kata putus, selagi tu saya tunggu.” Azri mendengus lalu meraup mukanya.

Mamat ni! gelojohlah. Aku belum habis cakap lagi....

“Husna, tell me why? Terus-terang pada.....”

“Sebab saya tunggu orang yang saya sayang sarungkan sendiri cincin tu.” Nah! Hamik kau! Tak sabar-sabar. Aku belum habis cakap, kau dah gelabah lebih. Hish!

Kelihatan azri diam di sebelah. Perlahan-lahan senyuman lebar terukir di wajahnya.

“Husna, sa.....”

“Kita balik jom. Laparlah..” aku tarik sengih sambil mengusap perut. Hidung tak berapa mancung aku di tariknya. Senyuman bahagia masih jelas terpampang pada wajahnya.

                ****

Dengan hanya sekali lafaz, aku sah menjadi isteri Azri Imran bin Tajuddin. Sungguh aku touching bila dia mengucup dahi aku. Walaupun aku jauh lebih muda dari dia iaitu dalam 8 tahun, mak langsung tak menghalang niat murni ni. Rupa-rupanya selama 3 tahun aku menetap di Sabah, Azri selalu singgah ke teratak buruk aku. Tujuannya nak menjaga makan minum mak dan adik bongsu aku. Dalam diam, keluarga aku terlebih dulu kenal dengan bakal menantu mereka sebelum sempat aku perkenalkan. Mengingatkan semua itu, terbit senyuman di bibir.

“Apa senyum sorang-sorang ni? Ingatkan orang asli kat Sabah ek?” aku yang duduk di depan meja solek terkejut dengan sapaannya.

“Bos ni. Monkey-shock tau!” aku usap dada. Alah... takut sebab benda lain sebenarnya. Paham-paham jelah...

Pinggang aku di rangkul dari belakang. “Sayang ni tak tahu ke buat-buat tak tahu hemm? Kita dah kahwinlah, tak jiwanglah kalau panggil bos-bos ni.” Aku mencebik. Dah tua nak jiwang-jiwang!

“Sayang.... thanks ye?” rambut aku di kucup dari belakang.

“Apesal pulak? Orang bukannya bagi duit pun.” pelukan di lepaskan. Lalu menarik aku ke birai katil.

“Sayang buat lawak bodoh ye? Thank youlah sebab dah serah hati Husna pada abang.” Aku tersenyum sambil mengangguk.

“Thanks kat abang jugak sebab tak buat Husna bertepuk sebelah tangan.” Perkataan ‘abang’ itu di selurkan. Janggal!

“Sayang panggil apa tadi? Tak dengarlah.” Seloroh Azri dengan senyuman nakal.

“Hah? Panggil? Ohh... Husna panggil tikus tadi.” Aku jeling padanya. Gatal, orang dah cakap sekali tu dahlah. Tak nampak ke yang aku kekok tahap gaban ni. Tak senang duduk tau!

“Panggil lagi. Kalau tak....”

“Kalau tak apa?”

“Kalau tak abang kiss nanti.... so, pilih. Nak panggil atau nak kiss? Atau nak kedua-duanya?” Azri mendekatkan mukanya dengan muka aku yang dah macam udang panggang tu.

“Okeh, okeh! Sekali je tau! A-B-A-N-G. Abang! Happy now?” Azri tersenyum lalu pipi aku jadi mangsa kucupannya.

“Thanks again, sayang.” Aku senyum bahagia. Azri memeluk tubuhku erat.

Begitulah salasilah hidup aku. Dari Tomboi, kepada Bodyguard. Dari Bodyguard, kepada PA. Dan dari PA kepada isteri untuk bekas majikan aku sendiri. Sungguh aku tak sangka. Begitu bijak Allah merencanakan sesuatu hingga aku sebahagia ini. Bila teringatkan kisah dulu, memang tak boleh lari dari tergelak. Dulu lain, sekarang lain. Dulu aku panggil Azri, bos. Sekarang, abang. Kekok tu memanglah kekok. Tapi redho jelah. Lawan cakap suami, kan dosa?!

Moga Allah merahmati hubungan aku dengan Azri, iaitu yang baru sah menjadi suami aku tak sampai 24 jam tadi.
*********

P/S: Mula-mula nak buat cerpen. Tup-tup jadi novel ketot. Nampak sangatlah yang aku ni tak reti nak buat cerpen. huhu

0 Comments:

Post a Comment



<< home ?

Older Post | Newer Post