follow

Isteriku 2 Alam-2



Lisa duduk termenung di pangkin rumah Farid. Seharian dia berda di rumah Farid. Masa yang terluang dihabiskan dengan bersembang dengan mak Farid, Kamsah.

“Hailarr makcik sorang ni. asyik termenung je. Kau taknak balik ke? Dah nak senja ni,” Farid menegur Lisa. Dia baru je balik dari bengkel.

Lisa mencebik, “Gaya macam nak halau aku je! Yelar.. yelar.. aku nak balik. Dah orang tu tak suka kita lepak sini, nak buat macam mana.” Perlahan-lahan Lisa bangkit.

“Pulak! Kau ni tadi penyakit termenung. Ni dah penyakit merajuk pulak. Ishh... penat aku layan minah touching-touching ni. tak reti den nak memujuknya,” Farid turut melabuhkan punggungnya di pangkin itu.

“Duduklah. Mak aku mana?” Farid mencari-cari maknya di luar rumah. Tak ada, mungkin kat dalam kut.

“Mak kat dalam. Katanya nak mandi. Dahlah weh, aku nak cau dulu. Kang bapak aku cari pulak.” Lisa menghampiri motornya. Panggilan ‘mak’ untuk mak Farid sudah biasa di gunakan. Malah sejak kecil lagi kerana Lisa dan Farid bagaikan adik beradik. Kemana saja pergi, mereka tetap bersama. Oleh itu Makcik Kamsah menyarankan Lisa supaya memanggilnya dengan gelaran ‘mak’. Lagipun, Makcik Kamsah ni takde anak perempuan. Lisa pula takde mak. Memang sesuai sangat pun.

Farid tidak menghalang. Memang patut pun Lisa ni balik, bukan niatnya hendak menghalau. Tapikan sekarang dah senja, tak elok pulak berduaan macam ni. Hello! walaupun aku belajar tak sampai universiti, aku tahulah hukum-hukum Islam ni.

Enjin motor di hidupkan. Sejurus melambai, Lisa terus menghilang bersama motor cabuknya.

***

Motor di parkingkan di bawah rumah. Sejak sampai lagi matanya masih melekat pada kereta mewah di depan rumahnya. Dia seakan pernah tengok je kereta tu. Tapi kat mana ya?

Dagu yang tak berjanggut Lisa usap. Sedang memerah otak yang hampir 4 tahun dia tak usik.

“Hah! Aku dah ingat. Tapi kenapa pulak nak lepak kat rumah aku?” Lisa kata sendirian. Ingat lagi, tadi tayar belakang kereta BMW tu dia yang baiki.

Lisa masuk melalui pintu depan di bawah rumah yang menyambungkan ke dapur. Tekak yang haus terus di isi dengan air sejuk dari peti ais. Ahh... nyaman...

“Baru balik?”

Lisa yang sedang minum tersedak. Dadanya di tumbuk perlahan. Kus semangat aku! Badan yang mengadap peti ais di pusingkan ke belakang. Mungkin terlalu dahaga, hinggakan keadaan sekeliling pun dia tak perasan.

Dia ingin memarahi abahnya. Tapi niatnya tak jadi. Muka yang tegang jadi kendur. Terkejut bukan kepalang tatkala terpandangkan 3 manusia di meja makan.

“Kamu tau tak sekarang dah pukul berapa? Dah pukul lapankan?” tegang nada suara Idris menegur. Kemana sajalah anak dara tak serupa perempuan ni merayap. Risau jugak mana tahu dia ni betul-betul lari rumah.

Lisa memandang sekilas jam di dinding. Kalau tak merayap satu kampung selepas pulang dari rumah Farid tadi, mungkin dia dah sampai rumah pukul 7 suku.

Lisa hanya diam. Selepas minum, dia terus naik ke atas. Tetamu di meja makan tadi tidak di pandangnya. Malu sebab kena marah depan orang asing.

“Maaf lah Mi. Anak dara aku tu memang cam gitu. Siang dia macam hantu sikit, malam ni tak tau rupa apa pulak dia.” Ujar Idris mahu meng‘coverline’ anaknya.

Dato’ Fahami tersenyum, “Takpelah. Aku paham. Budak muda, macam tu lar. Sama je macam anak aku ni.”

Idris ketawa, “Memang padan pun depa ni di gandingkan. Perangai pun hampir sama.” tawa Idris dan Dato’ Fahami bersatu. Adnan Harez, anak pada Dato’ Fahami tersedak mendengarnya. Hampir tersembur nasi dari mulutnya. Cepat-cepat gelas berisi air sirap di capainya.

“Apa papa cakap ni? malam-malam macam ni pun buat lawak lagi!” balas Adnan. Dia tahu niat lelaki tua di hadapannya. Ingat aku tehingin ke? Dengan orang tak cukup sifat tu, huh! Mintak di simpangkan lah!

Idris dan Dato’ Fahami terdiam. Kemudian tersenyum. Perangai memang sebijik. Masing-masing keras kepala.

***

Baju kurung kedah warna biru dan kain batik tersarung pada badannya. Selepas solat tadi, dia terus baring di tilam bujangnya. Tak terniat langsung hendak keluar.

Majalah PC di selak satu persatu. Kemudian di tutup semula. Tak ada mood!!!

“Lisa, keluar sekarang. Kawan abah nak jumpa tu!” suara tegas di luar bilik kedengaran. Lisa membatu. Tak mahu kasi respon. Buat-buat tidur lagi bagus. Kedengaran bunyi pintu biliknya dikuak dari luar.

“Kamu tidur? Eh, bangun Lisa. Kamu jangan nak buat pasal ya? Nak tunjuk protes pulak dia. Cepat, abah tunggu kat luar. Adnan pun ada sekali tu.” Idris keluar dari bilik Lisa.

Lisa mencebik. Biarlah kawan abah tu. Apa kena-mengena dengan aku. si Adnan tu pulak siapa? Kenapa abah sebut nama tu kat aku? Macamlah aku tertunggu-tunggukan sangat si Adnan tu.

Lisa melangkah malas ke ruang tamu. Dia duduk di sebelah abahnya. Langsung tidak dipandang tetamu yang terpacak di situ. Cuma pada Dato’ Fahami saja di hadiahkan senyuman.

“Pandai Lisa baiki tayar tadi. Mana belajar?” tanya Dato’ Fahami.

Lisa tersenyum senang, “Takdelah pandai mana. Abang Lisa yang ajar.” Selamba Lisa membalas.

Dato’ Fahami kehairanan. “Lisa ada abang? Bukan abang Lisa dah takde ke?” Idris di sebelah Lisa di pandang. Idris tersenyum hambar.

Abang apa macam tu? Perangai tak serupa manusia. Lagi menyesatkan anak aku adalah. Kutuk Idris dalam hati. Wajah Farid yang selekeh tiba-tiba menyapa mindanya.

“Taklah uncle. Lisa takde abang, tapi Lisa angkat abang adalah.” Lisa ketawa. Seronok dapat tengok muka kompius Dato’ Fahami.

Dato’ Fahami turut ketawa. Ohh.. abang angkat. Ingatkan apa tadi.

“Lisa, pergi buat air.” Suruh Idris. Lisa hanya menurut.

Dia turun ke bawah menuju dapur. Cerek di ambil untuk menjerang air panas. Sementara menuggu, Lisa hanya duduk diam di meja makan.

“Kau ni pelikkan?”

Terenjut bahu Lisa apabila suara garau menegurnya dari belakang. Apesal hari ni banyak kali aku terkejut? Ni mahu aku mati kojol jugak karang.

“Ehem... Wa’alaikumsalam..” Adnan yang menghampirinya di jeling geram. Salam tak kasi, tiba-tiba muncul kat belakang.

Adnan mencebik. Lisa mengutuk Adnan dalam hati.

“Apesal pulak pelik? Nak kata aku alien, aku sama je manusia macam abah aku. Entah-entah kau kut yang pelik!” bidas Lisa.

“Aku pulak. Kau tu, apesal siang lain, malam lain. Nampak sangat yang kau ni hipokrit. Kau datang dari planet mana ek? Neptun? Marikh?” Adnan tarik kerusi lalu duduk di depan Lisa pada meja makan yang sama.

“Kalau aku kata datang dari Planet Neptun, kau percaya ke? Banyak bunyi pulak. Suka hati akulah nak jadi pelik ke tak. Yang kau nak see-book sangat apekehalnya!” suara Lisa mula naik. Geram dengan mamat ni. nak tegur pun, beradablah sikit. Ya aku tau. Memang aku pelik. Siang macam jantan, malam macam gadis melayu tak hengat. Tapi dah itu cara hidup aku, nak buat macam manakan?

Adnan jongket bahu. Apa-apa jelah!

“Kau terima ke keputusan abah kau?” tiba-tiba soalan itu terpacul dari mulutnya.

Lisa memandang Adnan di depannya. Hensem jugak!

“Huh, dalam mimpilah aku nak terima. Aku tau kau pun macam aku. Kita ada hidup masing-masing. Bagi aku, memanglah tak boleh terima dek akal idea abah aku tu. Ingat ni zaman retro ke, nak pilihkan calon pasangan untuk anak sendiri. Eei.. aku rasa abah aku tu tersekat kat zaman 60-an kut.” Selamba Lisa mengutuk abahnya.

“So, kau nak buat apa? Aku taknak kahwin dengan orang tak cukup sifat ni. Kalau kau normal, mungkin boleh di pertimbangkan lagi.” Ujarnya yang terselit kata-kata sindiran untuk Lisa.

“Kau punya mulut, manyak wangi selupa longkang ar. Banyak la kau tak cukup sifat! Eh, kau tak teringin, aku 100 kali ganda pun tak teringinlah. Perasan!” puas hati Lisa dapat membalas kata Adnan.

Tiba-tiba air yang di jerang berbunyi nyaring tanda air sudah masak. Cerek di angkat dan di tuangkan dalam jag.

Entah mana silapnya, tiba-tiba air panas itu tersalah aliran. Selama ni, langsung dia tak pernah cuai seperti ini. Habis tumpah air panas itu. Yang jadi mangsa, tangan Lisa jugak.

“Argh! Bungul punya air. Aku dah mandi pun kau nak mandikan sekali lagi ke?” bebel Lisa perlahan. Tangan yang merah di tatapnya. Fuuhhh, merah menyala. Tapi sakit woook!

Tiba-tiba tangan kirinya di tarik ke singki. Lalu paip air di buka dan tangan di tadahkan di bawah air yang mengalir itu. Tersentuh hati Lisa melihatnya. Bagai ada perasaan halus menyentuh tangkai hatinya apabila tangannya disentuh Adnan.

“Cuka mana?”

“Hah?!” Lisa tersedar dari lamunan. Rasa sakit yang hilang tadi kembali menyakiti. Berangan sampai tak hengat!

“Aku tanya cuka mana? Dah pekak ke?” marah Adnan. Orang tengah risau, dia boleh pulak layan blues dia.

Ekk... aku.. Risau? Biar betul!!! Jerit hati Adnan.

“Err... kat situ!” mulut Lisa di muncungkan pada suatu arah. Kemudian sekejap saja botol cuka berada di tangan Adnan. Perlahan-lahan cuka itu di tuangkan pada tangan Lisa.

“Thanks..” ucap Lisa perlahan setelah duduk di bangku. Tangannya di pandang lagi. Masih merah tapi kurang sedikit rasa pedihnya. Entah apa guna cuka tadi pun aku tak tahulah. Terus-terang sebenarnya rasa pedih di tangan saat ini tak la sesakit mana pun kalau di bandingkan dengan pemergian abang aku dulu. Setakat tangan melecur ni, bangun tidur besok pun dah sembuh. Tapi kalau abang dah pergi, bangun pagi besok boleh lagi ke aku tatap wajah abang aku?

“No hallah. Tulah, lain kali jangan cuai. Baru buat air untuk bapak mentua, dah melecur.” Jawab Adnan dengan tenang.

Lisa memandang Adnan. Aik, mengaku pulak bapak dia tu bapak mentua aku. Macam dah setuju je!

“Manalah aku tau benda ni nak jadi. Tapi apa fungsi cuka tu?” terpacul jugak soalan yang bermain di mindanya tadi.

“Ohh.. tu nak kurangkan rasa sakit dan elakkan dari kulit meninggalkan kesan akibat melecur tadi. Paham?” mata di tunakkan pada wajah bersih Lisa.

Lisa mengangguk. Kemudian dia bangkit. Kerjanya tergendala untuk membancuh air.

“Eh, tak payah buat. Kau rehat je. Biar aku je yang buat.” Adnan tawar diri. Lisa mengangguk lalu naik dan masuk ke bilik. Tilam nipisnya di henyak. Tangan yang masih merah di pandang lama. Terbit senyuman di bibir.

Kenapa rasa lain macam je ek bila dia pegang tangan aku? Ke sebab dia lelaki, jadi aku gabra lah. Eh, si Farid tu pun selalu gak pegang tangan aku. tapi aku rasa biasa je.

'Sebab apa ek?' kata hati Lisa. Namun begitu, dia rasa selesa pula apabila bersembang dengan Adnan. Pelikkan? Kenal tak sampai 1 jam, aku dah boleh rasa se-selesa begini. Selain itu, aku juga rasa selamat Perasaan ni sama macam aku rasa bila berdiri sebelah Abang Malek. Malek... aku rindu tahap mampos kat ko!



0 Comments:

Post a Comment



<< home ?

Older Post | Newer Post